Tuesday, March 20, 2012

Gout dan kaedah bekam


Gout adalah penyakit (tenaga) yang disebabkan oleh  kelebihan kadar asid urik yang mana ianya akan akan berkumpul di sendi-sendi tulang dan membentuk kristal dan menyebabkan kesakitan yang amat sangat. Gout terjadi dari hasil akibat proses metabolisme purin yang banyak terdapat pada makanan seperti sayur, buah, kacang-kacangan, daging, jeruk, dan ikan sardin. Kelebihan kadar asid urik ini akan menimbulkan gangguan pada tubuh badan.
Kadar Asid Urik Normal 
Lelaki :  3,5 – 7 mg/dl 
Wanita: 2,6 – 6 mg/dl.
Serangan gout boleh menyebabkan pembengkakan, kepanasan dan keperitan yang ketara hatta bila terkena kain ke bahagian tersebut ianya terasa seperti dihiris pisau.
Tahap Penyakit Gout
Pertama, serangan awal, biasanya akan hilang sendiri atau hilang dengan cara mengurut. Gout tidak akan menyerang dan ada masa menjangkau waktu yang agak lama sebelum serangan kedua berlaku.
Kedua, kekerapan diserang gout agak tinggi.
Ketiga, Benjolan-benjolan terjadi di sekitar sendi dan sentiasa sakit. 
Penyakit gout boleh menyebabkan kerosakan di buah pinggang dan juga akan menyerang pembuluh darah di jantung. 
Langkan pencegahan
1. Elak makan makanan seperti daging lembu, makanan laut, organ dalaman haiwan, alkohol, kekacang, bayam, asparagus,kacang buncis, kangkung. makanan berlemak dll
2. Banyak minum air putih sekurang-kurangnya 2.5 liter sehari
3. Minum minyak zaitun 2 sudu makan setiap pagi
4. Amalkan minum teh misai kucing
5. Berbekam
 Untuk bekam pesakit perlu menjalani terapi bekam sekurang-kurangnya seminggu sekali sehingga masalah tersebut reda. Pengeluaran darah kotor ini akan memudahan kesembuhan. Walaubagaimanapun penjagaan makanan tetap diutamakan.


No comments:

Post a Comment